Menu

Błonnik dla zdrowia

Wszystko na temat błonnika i nie tylko...

Choroba refluksowa przełyku

denwer455

Choroba refluksowa przełyku - jak postępować?

Jednym z elementów łagodzenia przebiegu choroby refluksowej przełyku jest regularne przyjmowanie posiłków. Należy jeść mniej, ale częściej, bo małe porcje nie rozpychają żołądka i pozwalają na dokładniejsze nasycenie kwasami żołądkowymi, co umożliwia skuteczne trawienie przy mniejszym ich wydzielaniu. 

Dieta powinna dostarczać potrzebnych witamin i minerałów. Ich zawartość w pożywieniu zapewnia sprawne działanie całego organizmu, w tym również układu trawiennego. Należy jeść więcej produktów zasadotwórczych takich jak: ziemniaki, kapusta, sałata, ogórki, brokuły, kalafiory, niskotłuszczowe produkty nabiałowe. Dzięki nim kwas żołądkowy jest lepiej neutralizowany, co minimalizuje jego szkodliwe działanie na śluzówkę.

Każdy kęs trzeba powoli i dokładnie przeżuwać, delektując się daniem i pić równie wolno. Ponadto powolne jedzenie daje czas żołądkowi na wysłanie informacji do mózgu, że jest pełny. To zapobiega przejadaniu się, którego konsekwencjami są rozepchanie żołądka, nacisk na dolny zwieracz przełyku, który go osłabia, a także zwiększone wydzielanie kwasów żołądkowych.

Walcz z nadwagą

Masz nadwagę? Walcz z nią! Otyłość powoduje wzrost ciśnienia w żołądku, co może prowadzić do wypychania treści żołądka z powrotem do przełyku.

Uwaga! Staraj się tracić na wadze powoli, ale konsekwentnie. Skonsultuj się ze swoim lekarzem albo dietetykiem, aby ustalić, które produkty żywnościowe są dla Ciebie odpowiednie. Obserwuj także, na które produkty Twój organizm dobrze reaguje.

Zmiana przyzwyczajeń nie jest łatwa. Dlatego trzeba odnaleźć wewnętrzną motywację, postawić sobie realne cele i postarać się czerpać przyjemność z przygotowywania zdrowych potraw.

Stres może nasilać objawy choroby refluksowej przełyku

Dlatego stosuj odpowiednie techniki relaksacyjne - pomogą opanować frustrację i złość, ale również spowolnią tętno, obniżą ciśnienie krwi, ustabilizują oddech i poprawią koncentrację. Uspokajająca muzyka, masaż czy medytacja także sprawią, że Twój organizm wróci do normy po ciężkim dniu.

Regularne ćwiczenia fizyczne

Dzięki nim utrzymasz odpowiednią wagę, pomogą Ci się zrelaksować i wpłyną korzystnie na trawinie. Każdy rodzaj aktywności fizycznej jest dobry. Może to być jazda na rowerze, Nordic walking, czy spacer po lesie. Dzięki jodze i tai-chi poznasz lepiej swoje ciało i będziesz w stanie zapanować nad mięśniami.

Uwaga! Ćwiczenia powinny być wykonywane dokładnie, bo tylko wtedy przyniosą odpowiednie efekty. Unikaj jednak rozciągania, skłonów i przysiadów bezpośrednio po posiłku, bo wówczas mogą mieć one odwrotny skutek. Musisz być cierpliwy i nie zniechęcaj się - ćwiczenia mają również sprawiać przyjemność, a nie być powodem dodatkowego stresu.

Odpowiednie ułożenie podczas snu

Płaskie leżenie na łóżku może sprzyjać cofaniu się zawartości żołądka do przełyku. Aby temu zapobiec, podłóż pod nogi głowowej części łózka podpórki usztywniające.

Możesz również umieścić pod materacem klin z gąbki, tak aby unieść głowę o 10-15 cm. Poduszki nie sprawdzają się w tej roli i nie pomagają zapobiegać objawom choroby refluksowej przełyku, ponieważ unoszą tylko kark.

Sen na lewym boku może poprawić komfort wypoczynku nocnego - leżenie na prawym boku może nasilać objawy choroby refluksowej, gdyż zawartość żołądka dłużej znajduje się w przełyku.

7-8 godzin snu dziennie

To minimalny czas potrzebny do tego, aby ciało i umysł wypoczęły, a poziom stresu obniżył się. Należy spać w dobrze wywietrzonym pomieszczeniu, przy zasłoniętym oknie. Wyłącz przez snem radio i telewizję - może łatwiej Ci się przy nich zasypia, ale mogą powodować, ze w nocy będziesz się budzić albo że Twoje sny będą niespokojne.

Specjalny dzienniczek

Pomaga w kontrolowaniu objawów choroby refluksowej przełyku. Dzięki niemu będziesz w stanie unikać np. potraw, które wzmagają zgagę, a także ustalić harmonogram posiłków i ćwiczeń. Zapisuj każdy posiłek i informacje o swoim samopoczuciu. Każdego tygodnia analizuj swoje notatki.

Powtarzające się epizody objawów choroby refluksowej w powiązaniu z konkretnymi daniami lub produktami pozwolą wyeliminować je z diety.

Przejadanie się

Obfite posiłki powodują rozszerzenie żołądka, co prowadzi do nacisku na dolny zwieracz przełyku i jego osłabienia. Dlatego trzy duże posiłki dziel na pięć mniejszych.

Produkty kwasotwórcze

Ze swojej diety powinieneś wyeliminować albo mocno ograniczyć spożycie produktów, które podrażniają błonę śluzową przełyku i stymulujących produkcję kwasów  żołądkowych. Do tej grupy należą tłuste wędliny, sery żółte i topione, wiele ryb, słodycze (zwłaszcza ciastka i pączki), wszelkie fast foody, chipsy, frytki, ostre przyprawy, czekolad, kawa, herbata, słodzone napoje gazowane.

Domowe środki "na zgagę"

Warto pamiętać o tym, że zarówno mięta, jak i mleko, podawane często w celu zmniejszenia dolegliwości refluksowych, jedynie chwilowo neutralizują kwas żołądkowy powracający do przełyku, aby potem wzmóc jeszcze bardziej objawy choroby refluksowej.

Uwaga! Mięta obniża napięcie dolnego zwieracza przełyku i nie jest zalecana.

Pozycja leżąca bezpośrednio po posiłku

W takiej pozycji, ze względu na położenie dolnego zwieracza przełyku, kwasy żołądkowe łatwiej przedostają się do przełyku. Również spożywanie posiłków w pozycji leżącej wzmaga objawy choroby refluksowej (np. przekąski podczas wieczornego oglądania telewizji).

Uwaga! Staraj się kłaść spać nie wcześniej niż po 2-3 godzinach od posiłku. Pamiętaj, że ciasteczka czy mała kanapka także traktowane są przez żołądek jak posiłek.

Papierosy i alkohol

Zaburzają i osłabiają pracę dolnego zwieracza przełyku, stymulują produkcję kwasów żołądkowych, a także obniżają wydzielanie śliny stanowiącej naturalną ochronę przed zagrożeniami dla przełyku. Natomiast alkohol stymuluje produkcje kwasu żołądkowego, osłabia pracę dolnego zwieracza przełyku, pozwalając zawartości żołądka na cofanie się do przełyku. Uwrażliwia błonę śluzową przełyku na działanie kwasów żołądkowych.

Jaki ubiór?

Powinien być przede wszystkim funkcjonalny i wygodny. Należy unikać ciasnych ubrań, pasków, obciskających rajstop i wyszczuplającej bielizny - wszystkiego, co może narazić żołądek na dodatkowe uciski powodujące wypychanie jedzenia z żołądka z powrotem do przełyku.

Uwaga! Czynności związane z częstym schylaniem się, podnoszeniem ciężkich przedmiotów itp., podczas których dochodzi do nadmiernego uciskania żołądka, mogą wywołać objawy zgagi, gdyż treść pokarmowa wypływa ze ściśniętego żołądka z powrotem do przełyku.

Miłego dnia ;)

© Błonnik dla zdrowia
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci