Menu

Błonnik dla zdrowia

Wszystko na temat błonnika i nie tylko...

Zdrowy grill

denwer455

Zasady zdrowego grillowania

Grillować możesz praktycznie wszystko: mięsa tłuste i chude, ryby, wędliny, warzywa i owoce, a także różne gatunki serów. To, co położysz na ruszcie, zależy głównie od Twojej inwencji i apetytu gości.

Uwaga! Tego typu obróbka termiczna żywności ma również minusy. W wyniku grillowania w wysokiej temperaturze dochodzi do powstawania groźnych dla zdrowia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), takich jak np. benzopiren. Związki te uznano za rakotwórcze, dlatego zaleca się jak największe ograniczenie ich spożycia waz z żywnością.

Jak zdrowo grillować?

Z grillowania trudno zrezygnować, ale możesz znacznie ograniczyć ilosć WWA w przyrządzanej żywności. Zastosuj się do następujących praktyk:

  • Do rozpalania węgla drzewnego stosuj tylko naturalne podpałki, które są nie tylko bezwonne, ale także podczas ich spalania nie wytwarzają się szkodliwe substancje;
    Nie grilluj w zbyt wysokiej temperaturze - rozpocznij, jak tylko węgiel pokryje się popiołem.

Uwaga! Temperatura jest właściwa, gdy możesz utrzymać nad rusztem dłoń przez kilka sekund. Jeśli nie, oznacza, ze jest za wysoka. Podnieś wtedy ruszt.

  • Nigdy nie piecz mięsa na otwartym ogniu;
    Nie dodawaj do grilla lub ogniska drewna z drzew iglastych i szyszek, bo mają dużo żywicy, która ulegając spaleniu, powoduje wydzielanie się wielu szkodliwych związków;
    Zawsze kładź na ruszcie aluminiową tackę, która zapobiegnie skapywaniu tłuszczu z jedzenia na węgiel - czyli jednej z głównych przyczyn powstawania WWA. Z tego samego powodu nie nacinaj kiełbasy przeznaczonej do grillowania;
    Warzywa piecz tylko w folii aluminiowej lub na tackach.

Uwaga! Najbardziej podatne na niekorzystne procesy są produkty wysokotłuszczowe. Dlatego do grillowania wybieraj w miarę możliwości chude gatunku mięs, ryb czy wędlin oraz warzywa i chleb.

Bezpiecznie jest grilować w niższej temperaturze przez dłuższy czas niż dopuścić do spalenia jedzenia.

Uwaga! Zawarte w zwęglonej warstwie związki są rakotwórcze. Wyrzuć spalony lub zwęglony produkt.

Stosuj naturalne przyprawy, a nie gotowe sklepowe mieszanki, które zwykle oprócz ziół i przypraw zawierają dużo soli, konserwantów i wzmacniaczy smaku. Składniki te nie są obojętne dla zdrowia.

Uwaga! Zamiast kiełbasek na grillu możesz upiec bakłażana, cukinię, cebulę, czosnek, paprykę lub buraczki. Te warzywa doskonale nadają się ruszt. Nie popijaj ich piwem. Przygotuj za to wodę z cytryną i dodatkiem listków mięty.

A może grill elektryczny?

Grill elektryczny nie wymaga stosowania węgla ani szkodliwych podpałek, szybko się rozgrzewa, a także jest bardziej poręczny i wygodny. łatwiej także właściwie przyrządzić na nim posiłki, ponieważ dzięki lepszemu rozprowadzeniu ciepła istnieje mniejsze ryzyko spalenia się potrawy czy jej niedopieczenia w środku.

Możesz go używać w domu (kiedy pogoda nie dopisze), a także na tarasie bądź balkonie. Z grilla elektrycznego nie wydobywa się duszący dym, który na pewno przeszkadzałby sąsiadom.

Miłego dnia ;)

© Błonnik dla zdrowia
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci