Menu

Błonnik dla zdrowia

Wszystko na temat błonnika i nie tylko...

Lewatywa na zaparcia

denwer455

Lewatywa pomoże na zaparcia

Lewatywa jest skutecznym narzędziem w walce z zaparciami. Dlatego warto wiedzieć o niej więcej, ale uwaga: lewatywę należy stosować doraźnie i w ostateczności, bo rozleniwi układ pokarmowy i często odzwyczaja od naturalnego mechanizmu defekacji. Dlatego lepszym rozwiązaniem będzie postawić na błonnik pokarmowy, pić dużo płynów i ruszać się, a wtedy skutecznie unikniesz problemów z zaparciami

Kiedy powstają zaparcia?

Przede wszystkim są skutkiem błędów żywieniowych. Dlatego aby sobie z nimi poradzić, musisz postawić na zmianę diety. 

Oto krótki przepis:

  • zacznij stosować dietę bogatoresztkową, pij więcej płynów, zwiększa aktywność fizyczną, spróbuj zredukować stres w swoim życiu.

Zapewniam zaparcia będziesz miał z głowy :) 

Pomocna może być też znana już w starożytności lewatywa (inne nazwy: enema, klizma), czyli wlew ciepłego płynu lub żelu do jelita grubego przez odbyt przy użyciu specjalnego przyrządu tzw. wlewnik, gruszka.

Lewatywa przynosi szybką ulgę

To sposób nie tylko na zaparcia. Lewatywa robiona jest przed zabiegami chirurgicznymi, porodem oraz badaniami endoskopowymi przewodu pokarmowego (np. kolonoskopią).

Uwaga! Jej zwolennicy twierdzą, że płukanie jelita grubego nie tylko świetnie radzi sobie z zaparciami, ale również świetnie oczyszcza organizm z toksyn i złogów metabolicznych. Natomiast lekarze nurtu konwencjonalnego też uznają lewatywę za dobry sposób na zaparcia, ale nie zgadzają się z pozostałymi kwestiami. 

Tak więc jedno możemy potwierdzić: wpływ lewatywy na pracę jelit w kontekście regulowania wypróżnień jest niepodważalny. Przywraca ona jelitu grubemu normalny stan, w którym odchody swobodnie przesuwają się ku odbytowi. Lewatywa może być porównana do wyjęcia korka z wanny albo odetkania zlewu, gdzie po usunięciu zatoru zbędna zawartość szybko ulatuje.

Kiedy i komu zalecana jest lewatywa?

Przede wszystkim:

• przy zaparciach krótkotrwałych i przewlekłych,
• osobom poważnie chorym (wysoka gorączka uniemożliwia defekację),
•  osobom, które cierpią na hemoroidy (środki przeczyszczające mogłyby doprowadzić do wypadnięcia guzków krwawniczych,
•  osobom, które cierpią na przepuklinę (kuracja środkami przeczyszczającymi mogłaby powiększyć przepuklinę),
• dzieciom.

Przeciwwskazania do zrobienia lewatywy

Ten sposób radzenia sobie z zaparciami nie jest dla każdego. Choroby systemu trawiennego dyskwalifikują, czyli rożnego rodzaju typu zapalenia jelit, ich uchyłki, guzy w odbytnicy, krwawienia z układu pokarmowego nie pozwalają na zrobienie lewatywy

Uwaga! Zabieg nie jest też dobry dla kobiet w ciąży, bo grozi wywołaniem skurczów porodowych.

Lewatywa w domu lub gabinecie

Możesz ją zrobić samodzielnie, ale będzie to od Ciebie wymagało przełamania oporów natury fizjologicznej, estetycznej oraz wprawy. Musisz uważać - roztwór trzeba przygotować starannie. Jelito grube posiada niezwykłą zdolność wchłaniania jonów i każda pomyłka może doprowadzić do podrażnienia błony śluzowej odbytnicy czy zatrucia organizmu.

Jak bezpiecznie wykonać lewatywę w domu?

Pamiętaj o kilku zasadach:

1. Musisz dobrać właściwy płyn – im mniej, tym lepiej.
2.  Trzeba użyć możliwie najmniejszej ilości roztworu.
3. Wybierz metodę prostszą – wygodniejszy w użyciu będzie wlewnik o małej pojemności.
4. Musisz sprawdzić stopień nawilżenia wlewki przed jej wprowadzeniem do odbytu. Gdy będzie to konieczne posmaruj ją wazeliną lub olejem roślinnym.

Uwaga! Zawsze możesz skorzystać z usług wyspecjalizowanych gabinetów albo ośrodków zdrowia. Opłacasz składki w powszechnym systemie? Lewatywę w publicznej placówce lub prywatnej, która ma umowę z NFZ opłaci państwo.

Nie przesadzaj z lewatywą

Lewatywa odzwyczaja układ pokarmowy od naturalnej defekacji, po prostu rozleniwia go, prowadzać do zwiotczenia jelita grubego. Opłakane skutki może przynieść płukanie jelita łączone ze środkami przeczyszczającymi.

Uwaga! Niektórzy uważają też, że lewatywa niszczy naturalną florę jelita, a ta jest niezwykle korzystna dla zdrowia.

Dlatego powinieneś ją stosować w ostateczności. Postaw lepiej na profilaktykę oraz konwencjonalne metody, tj. zwiększ ilosć błonnika pokarmowego w diecie, pij dużo wody i uprawiaj sport.

Miłego dnia ;)

© Błonnik dla zdrowia
Blox.pl najciekawsze blogi w sieci